Rīgas Starptautiskajā kino festivāla (RIGA IFF, 17.–27. oktobris) pirmajā nedēļas nogalē gaidāms unikāls seanss – tā apmeklētāji būs starp pirmajiem pasaulē, kas uz lielā ekrāna pieredzēs nule digitāli restaurēto režisora Vima Vendersa darbu “Parīze, Teksasa” (Paris, Texas, 1984). Ar ceļa filmas apakšžanra zelta etalona seansu 19. oktobrī tiks atklāta sadaļa ZEITGEIST DEUTSCHLAND, kas veidota sadarbībā ar Gētes institūtu Rīgā. Biļetes uz seansu iespējams iegādāties festivāla mājaslapā (rigaiff.lv) un “Biļešu serviss” tirdzniecības vietās.
“Šodien tā ir cita filma, lai gan nekas nav mainījies. Es tagad to redzu citādi. Un man patīk tas, ko redzu. Bet tā noteikti atšķiras no filmas, ko redzēju 1984. gadā. Mēs nekad līdz šim vēl neesam bijuši tik tuvu uz lentes notvertajam.”
Tā intervijā ar Vima Vendersa fondu režisors apraksta filmu “Parīze, Teksasa”, kas savu pirmizrādi piedzīvoja Kannu kinofestivāla galvenajā konkursā 1984. gadā. Saņēmusi vairākas prestižas kino pasaules godalgas, tostarp “Zelta palmas zaru”, Britu Kino un televīzijas mākslas akadēmijas kino balvu (BAFTA) un citas, “Parīze, Teksasa” uzskatāma par Vendersa pazīstamāko, atzītāko un visvairāk citēto kinodarbu. Šajā pavasarī, 40 gadus pēc pirmizrādes, kvintesenciālā ceļa filma, kas iemantojusi kulta statusu kino skatītāju aprindās, atgriezās Kannās jaunā 4K digitālās restaurācijas gaismā.
Venderss, viens no spilgtākajiem jaunā vācu kino kustības pārstāvjiem, karjeras sākotnē aizraujoties ar Amerikas mitoloģiju un kino veidošanas tradīcijām, ar šo cilvēka pašapzināšanās odiseju sasniedz māksliniecisko un emocionālo pilnbriedu. Mijoties vizuāli iespaidīgajiem, operatora Robija Millera radītajiem kadriem un hipnotiskajam Raja Kūdera slaidģitāras skanējumam, atklājas dramaturga Sema Šeparda scenārijs par pārmaiņu, vārdu un klusuma nozīmi. Savukārt galvenajās – Trevisa un Džeinas – lomās satiekas filigrānais, Linča iecienītais aktieris Harijs Dīns Stentons un magnetizējošā Nastasja Kinski, kuras tēls rozā angoras džemperī ir kļuvis par veselu kino citējumu.
Līdzās “Parīzei, Teksasai” sadaļas ZEITGEIST DEUTSCHLAND programmā iekļauts arī īpašs Vendersa īsfilmu seanss. Četras izmeklētas miniatūras aptver laiku no 1967. līdz 1982. gadam, kad Vendersa darbi bija šķietami par neordināru lielajam ekrānam un par vērienīgu laikmetīgās mākslas altāriem. Ļaujot tuvāk iepazīt autora ticību eksperimentiem un uzburot nepieradināta mākslinieka portretu jaunībā, attēlu alterācijas un to attiecības ar krāsu un laiku mijas ar pārdomām par kino veidošanas sāpēm un šī mākslas veida nākotni.
Ar filmas “Parīze, Teksasa” seansu 19. oktobrī, plkst. 18.00 k/t “Splendid Palace” Lielajā zālē tiks atklāta vācvalodīgajam kino veltītā sadaļa ZEITGEIST DEUTSCHLAND, kas tiek veidota sadarbībā ar Gētes institūtu Rīgā. Savukārt Vendersa īsfilmu seanss iesildīs sadaļu jau 18. oktobrī plkst. 21.10 k/t “Splendid Palace” Mazajā zālē. Biļetes uz šiem un citiem festivāla programmas seansiem pieejamas mājaslapā rigaiff.lv un “Biļešu serviss” tirdzniecības vietās.
No 17. līdz 27. oktobrim vairāk nekā 100 seansos kino cienītāju maņām tiks piedāvāti drosmīgi un svaigi autoru skatījumi, kas rasti pasaules prestižāko kinofestivālu programmās un Latvijai radniecīgajā Baltijas jūras reģiona kinomākslā. Festivāla vadmotīvs “Witnessing the World of Another” jeb “Pieredzēt citu pasauli” šajā sezonā pievēršas kino mākslai kā izpratnes un līdzpārdzīvojuma veicināšanas formātam – RIGA IFF komanda aicina skatītāju atklāt jaunus skatpunktus un kino ekrānā iedibinātās pasaules. Jaunumiem sekot iespējams vietnē rigaiff.lv un festivāla sociālo mediju kontos, kā arī pierakstoties RIGA IFF vēstkopas saņemšanai.
RIGA IFF galvenais partneris – mediju un tehnoloģiju uzņēmums “Tet”. Festivāls top ar Valsts kultūrkapitāla fonda, ES programmas “Radošā Eiropa – MEDIA”, Rīgas domes un Nacionālā kino centra atbalstu.
Filmas “Parīze, Teksasa” materiālus izmantošanai publiskajā komunikācijā (ar atsauci uz Vima Vendersa fonda autortiesību informāciju) nodrošina Vima Vendersa fonds.
The first weekend of the Riga International Film Festival (RIGA IFF, 17–27 October) will feature a unique screening – festival visitors will be among the first in the World to experience the recently digitally restored Paris, Texas (1984) by director Wim Wenders on the big screen. On 19 October, this gold standard of the road movie subgenre will inaugurate the section ZEITGEIST DEUTSCHLAND, created in cooperation with the Goethe Institute in Riga. Tickets for the screening can be purchased on the festival’s website (rigaiff.lv) and at Biļešu Serviss sales points.
“It’s a different film today, even though nothing has changed. I see it differently now. I’m happy with the film I see. But it’s definitely different to the one I saw in 1984. We’re closer than ever before to the film originally caught by the camera.”
That is how in an interview with the Wim Wenders Foundation the director describes the film Paris, Texas, which premiered in the main competition at the Cannes Film Festival in 1984. Having received several prestigious awards, including the Palme d’Or and the British Academy of Film and Television Arts (BAFTA) Award, Paris, Texas is considered Wenders’s best-known, most recognized, and most cited film. This spring, 40 years after its premiere, the quintessential road movie that has achieved cult status among moviegoers returned to Cannes in a new 4K digitally restored form.
In his early career, Wenders, one of the most prominent representatives of the new German cinema movement, became fascinated by American mythology and filmmaking traditions, achieving artistic and emotional maturity with this odyssey of human self-understanding. As the mood alternates between the visually stunning shots by cinematographer Robby Müller and the hypnotic sounds of Ry Cooder’s slide guitar, playwright Sam Shepard’s script unveils the real meaning of change, words, and silence. Playing the lead roles of Travis and Jane are Harry Dean Stanton, a favourite of Lynch, and the captivating Nastassja Kinski, whose image in her pink angora sweater has become a memorable movie quote in its own right.
Alongside Paris, Texas, the ZEITGEIST DEUTSCHLAND program also includes a special screening of Wenders’s short films. This screening will feature four selected miniatures made from 1967 to 1982, a period when Wenders’s work was considered too extraordinary for the big screen and too ambitious for the altars of contemporary art. The films reveal the author’s faith in experimentation and paint a portrait of an untamed artist in his youth. The alterations of images and their relationship with colour and time are interspersed with reflections on the pain of filmmaking and the future of this art form.
The screening of Paris, Texas on 19 October at 18:00 in the Large Hall of the Splendid Palace will open the ZEITGEIST DEUTSCHLAND – a section dedicated to German cinema, organized in cooperation with the Goethe Institute in Riga. Meanwhile, the selection of Wenders’s short films will be screened on October 18 at 21:00 in the Small Hall of the Splendid Palace. Tickets are available on the festival website rigaiff.lv and at Biļešu Serviss sales points.
From 17 to 27 October, RIGA IFF will delight the senses of filmgoers with more than 100 screenings of bold and fresh filmmaker visions, selected from the world’s most prestigious film festival programmes, as well as from the kindred Baltic Sea region cinema. This season, the festival’s central theme, Witnessing the World of Another, focuses on cinema as a vehicle for appreciation and empathy – RIGA IFF team invites the viewers to explore new horizons and filmic universes. Follow festival updates on rigaiff.lv and festival social media accounts, as well as by subscribing to RIGA IFF newsletter.
RIGA IFF’s main partner is the media and technology company Tet. The festival is made possible with the support of the State Culture Capital Foundation, EU programme “Creative Europe – MEDIA”, Riga City Council, and the National Film Centre of Latvia.
The use of material from the film Paris, Texas in public communications is permitted by the Wim Wenders Foundation, provided that proper copyright guidelines is included with each photo, in accordance with their copyright guidelines.
Something went wrong, please try again! If you feel stuck, do not hesitate to inquire at newsletters@rigaiff.lv.