No 19. līdz 20. oktobrim RIGA IFF sadarbībā ar Kijivas Kritiķu nedēļu rīko diskusiju sēriju ar starptautisku ekspertu dalību par koloniālisma iezīmēm Austrumeiropas kultūrai veltītajos medijos un festivālu struktūrās.
Par koloniālismu kino telpā un tam veltītajos medijos tiek runāts arvien biežāk, īpaši šogad saasinoties Krievijas militārajai agresijai Ukrainā un pamazām izgaismojot ne tikai ukraiņu kultūras kolonizēšanas, bet arī Austrumeiropas kultūras telpas sasaisti ar Krievijas Federāciju, iepriekš – Padomju Savienību. Tas liek reflektēt par neērtiem, bet vitāliem nozares jautājumiem.
Otrā diskusija 20. oktobrī būs veltīta tam, kā Austrumeiropas kino iekļaujas globālajā kino telpā: kādas ir maigā Rietumu koloniālisma tendences kinofestivālu struktūrās un vai Austrumeiropas kino veidotāji apzināti vai neapzināti pielāgo savus kinodarbus Rietumeiropas auditorijas uztverei? Galu galā, cik sarežģīti ir mazāku valstu kino nozares pārstāvjiem iekļauties festivālos un to topogrāfijās? Un kas ir “lielo festivālu hegemonija” jeb “pārākuma loma”?
Ieeja diskusijā – bez maksas un iepriekšējas pieteikšanās
Diskusijas valoda – angļu, bez tulkojuma latviešu valodā
Diskusijai tiešraidē būs iespējams sekot līdzi RIGA IFF mājaslapā un festivāla Facebook kontā, kā arī portālā LSM.lv
FOCUS ON UKRAINE ir Gētes institūta projekts, kas tiek īstenots kā daļa no visaptveroša pasākumu kopuma ar VFR Ārlietu ministrijas mērķfinansējumu no 2022. gada budžeta papildinājuma Krievijas agresīvā kara Ukrainā seku mīkstināšanai.
Barbara Vurma, vācu kino programmētāja, kuratore, kritiķe un pētniece – šobrīd Berlīnes Humboltu universitātē viņas pētnieciskās intereses saistītas ar Austrumeiropas kultūru, kino vēsturi un teoriju. Strādājusi filmu atlases komisijās Leipcigas dokumentālajā kinofestivālā, Oberhauzenes īsfilmu festivālā, kā arī daudzos citos festivālos un sinematēkās. Šobrīd pilda pienākumus kā filmu atlases locekle Berlinālē un “goEast” festivālā Vīsbādenē.
Aniko Imre, starptautiski respektēta ungāru pētniece, šobrīd Dienvidkalifornijas Universitātes kino mākslas profesore, kā arī vairāku monogrāfiju autore un līdzautore. To vidū izceļami darbi “Austrumeiropas kinomāksla” (2005) un “Postsociālistu identitātes” (2009). Viņas pētnieciskās tēmas ietver postsociālismu, Eiropas kultūras telpas medijus, kritisko feminismu, rases un nacionālisma pētniecību, postkoloniālismu, televīzijas un kino vēsturi, kā arī daudzas citas.
Marcins Peņkovskis, filmu mārketinga un komunikācijas eksperts, lektors, kino vēsturnieks, redaktors un līdzautors vairākām grāmatām. Kopš 2020. gada ir lielākā Polijas kino notikuma, Vroclavas Starptautiskā kinofestivāla “Jaunie horizonti”, vadītājs, bet pirms tam strādājis kā tā mākslinieciskais direktors. Vada kino izplatīšanas kompāniju “New Horizons Association”.
Lorenss Boiss, kultūras žurnālists, kinokritiķis un programmētājs, kurš dzimis Lielbritānijā, bet kopš 2010. gada apmeties uz dzīvi Igaunijā, strādājot par filmu atlasītāju Tallinas Starptautiskajā kinofestivālā “Melnās naktis” un festivāla īsfilmu sadaļā “PÖFF Shorts”. Paralēli tam regulāri raksta par Baltijas jūras reģiona kino izdevumos “Screen International” un “Cineuropa”, kā arī ir FIPRESCI, Londonas Kritiķu apvienības, Eiropas Kinoakadēmijas un BAFTA biedrs.
Matīss Kaža, dzimis Zviedrijā, bet uzaudzis Latvijā un ieguvis bakalaura grādu kino un televīzijas producēšanā Ņujorkas Universitātes Tiša Mākslas skolā. Viens no ražīgākajiem Latvijas jaunās kino paaudzes kino veidotājiem, strādā gan kā režisors, gan arī producents. 27 gadu vecumā režisējis jau sešas pilnmetrāžas spēlfilmas un dokumentālās filmas, tām tiekot izrādītām starptautiski.