13. – 23. oktobris | RIGA IFF
Ziņās
Biļetes & abonementi
Latviski / In English
Loading...
Loading...

Ziņas

RIGA IFF izziņo šī gada festivāla moto, vizuālo identitāti un pirmās filmas
Rīgas Starptautiskais kino festivāls (RIGA IFF), kas šoruden jau devīto reizi atgriežas ar plašu filmu programmu un kino industrijas pasākumiem, izziņo šī gada vadmotīvu un vizuālo identitāti. Arī šogad, no 13. līdz 23. oktobrim, kino notikums kultivēs daudzpusīgu un kvalitatīvu kino baudīšanu, piedāvājot rūpīgi atlasītas aktualitātes no pasaules nozīmīgākajiem filmu festivāliem, pašmāju kino pirmizrādes un spilgtu autoru redzējumus sešos konkursos, vairāk nekā simts klātienes un tiešsaistes seansos visas Latvijas teritorijā. Festivāla laikā tāpat gaidāma notikumu programma, kas veidota sadarbībā ar Kijivas Kritiķu nedēļu (Kyiv Critics' Week) – Ukrainas laikmetīgā kino programma un starptautiska diskusiju sērija par postkoloniālismu mediju telpā. Par savu moto šogad RIGA IFF izvēlējies citātu no festivāla retrospektīvas programmas “galvenā varoņa” – pretrunīgā, brīžiem šokējošā, bet nenoliedzami izcilā režisora un literāta Pjēra Paolo Pazolīni – dzejas rindām: “Dienišķais labā un ļaunā juceklis” (The sweet chaos of daily good and evil). Šo vēstījumu atspoguļo arī festivāla dizaineru veidotā vizuālā identitāte, kurā par enkuru kalpo variācija par jau pazīstamo festivāla burtveidolu, kuru ieskauj dažādas šķietami atpazīstamas, bet abstraktas formas, kopā jaucot sapņa un nomoda realitāti, siltumu un vēsumu, mierinošo un uzkurinošo. “Kad ikdienišķais ir atkāpies kā ārkārtēja priekšā, tas iegūst jēgu. Dienas, kurās piedzīvojam lielus zaudējumus, apokaliptiskas bailes un sakāpinātas cerības, mijas ar tādām, kas sniedz iepriekš neapjaustu, klusu prieku par ikdienišķo rūpju skaistumu. Nepieciešamība sakārtot dzīves krāšņo haosu – labā, ļaunā, skaistā un neglītā neprognozējamo ritmu, ir nebeidzams uztveres vingrinājums, ko kino tiecas analizēt, ritmizēt, arhivēt un pieradināt,” šī gada festivāla motīvu skaidro RIGA IFF vadītāja Liene Treimane. Festivāls no 8. jūnija piedāvā iegādāties ierobežotu skaitu 10 biļešu komplektu par īpaši izdevīgu cenu, kā arī festivāla abonementu, kas tā īpašniekam ļaus apmeklēt jebkuru RIGA IFF seansu gan klātienē, gan tiešsaistē. Tā ir iespēja jau laicīgi sev vai draugiem uzdāvināt tikšanos ar festivālu favorītiem. To starpā – Berlināles galvenajā konkursā iekļautā Mikaela Hērsa “Nakts pasažieri”, kurā tumšo diennakts stundu ēterā dzīves līkločus risina Šarlote Geinsbūra. Varēs iepazīt arī Roterdamas kinofestivālā godalgoto “Eami”, kas seko kādas piecgadīgas ajoero ciltij piederošas meitenes attiecībām ar izzūdošu mežu un tās iemītniekiem. Savukārt tikko Kannu kinofestivāla “Īpašais skatiens” konkursā iekļautā “Dievzeme” vēsta par jauna dāņu mācītāja skarbo ceļu, dodoties misionāra gaitās 19. gadsimta Islandē (filmu veidojis Latvijas skatītājiem jau iemīļotais režisors Hlinurs Palmasons (“Balta, balta diena”, 2019), sadarbojoties ar aktieri Ingvaru Sigurdsonu). Neparastu kokteili, kurā kopā sajaucas misticisms, vardarbīgu ģimenes modeļu analīze un liegs skats uz pusaudžu maskulinitāti, piedāvā Berlinālē izrādītā filma “Daiļās būtnes”, ar stila paraugdemonstrējumu un dzimtes dekonstrukciju pārsteidz Amandas Krāmeres muzikālā psihedēlija “Lūdzu, mazulīt, lūdzu”, savukārt glancētās sociālo tīklu ģimenes idilles čaumalu pārspridzinās Sandensas kinofestivālā izrādītā somu ķermeņa šausmu filma “Izšķilšanās” – tās veidošanā piedalījusies Latvijas filmu studija “Mistrus Media” un daudzi vietējās filmu industrijas pārstāvji. Šī ir vien neliela daļa no gaidāmā festivāla programmas, kas tiks izziņota visas vasaras garumā! https://youtu.be/HAo8X7U5kUM Festivāls top ar Valsts Kultūrkapitāla fonda, Nacionālā Kino centra un Eiropas Savienības programmas “Radošā Eiropa MEDIA” atbalstu.
RIGA IFF Responds to Signs of Cultural Colonisation Mindset in Film Media
A country the size of Latvia isn’t often OVERrepresented, but seeing their country's name one time too many is exactly what raised quite a few of the Riga International Film Festival (RIGA IFF) delegates' eyebrows when they opened Screen International at this year’s Cannes Film Festival. Jury grids, usually published during the film industry's largest festivals, are compact tables where the films in official competition programmes are reviewed daily by selected film critics from different countries. In the jury grid published during the 75th edition of the Cannes Film Festival, Russian film critic Anton Dolin's affiliation surprisingly read: “Meduza, Latvia”. As those of us present in Cannes received quite a few inquiries regarding our opinion regarding the way our country's affiliation was being used, we decided to voice it publicly. We respect Anton Dolin, and perceive Meduza as one of the most important independent information sources in Russian (and mostly about Russia). However, in this case our country’s name is being used as a cover to protect Screen International from being affiliated with Russia, which we find hypocritical. Technically, the facts are correct – Meduza is registered in and has been operating from Latvia since its creation in 2014 by a group of Russian journalists who left Moscow-based news outlet Lenta due to censorship. Since the beginning, Meduza has defined their focus as primarily being on Russia, never really aiming to serve as a local, Latvian, media outlet. While we are proud that our country's democracy can provide a safe space for journalists from other countries, we do not support Screen International's decision to affiliate the aforementioned critic and outlet with Latvia in the way that they have done. Especially, considering that Meduza has previously been affiliated with Russia (see prior Screen International jury grids from 2018, 2019, 2020, and 2021). ​​​​In our eyes, this is an example of a cultural colonialist mindset: Latvia is being represented by a Russian film critic and a news outlet whose motto reads “The real Russia, today”. Latvia, like other countries that have endured Soviet occupation during which the local population was heavily decimated, forcibly deported to Siberia, and subjected to russification, does not use its traumatic Soviet past as a self-defining descriptor. As the Russian Federation proudly declares itself the ideological heir of the Soviet Union, such affiliations feel tone-deaf and we strongly condemn them. To us this is not a trivial incident, but rather an example of how Latvia is yet again being misportrayed as an adjunct of Russia, which it is not. Such misportrayal not only creates a distorted image of Latvian society and its information space, but is also the embodiment of a form of cultural colonisation where smaller cultures and societies are assimilated into larger ones.
RIGA IFF īsfilmu konkursus papildina starptautiski atzīti atlases komisijas biedri
Rīgas Starptautiskā kino festivāla (RIGA IFF) starptautiskā un nacionālā īsfilmu konkursu komandām, kuras šogad vada kino kritiķis un kurators Leo Soesanto, ir pievienojusies spējīgu kino profesionāļu atlases komisija, kuru veido Nanako Tsukidate, Līga Požarska un Faruša M’Silti. Atlases komanda veidos izlasi abiem konkursiem, kuros izrādītie darbi sacentīsies ne tikai par godalgām, bet arī iespēju tikt izvirzītiem kandidatūrai Eiropas Kino akadēmijas balvai “Eiropas īsfilma 2023”. Atlases komisiju ar savu pieredzi papildinās Venēcijas, Kannu un Hirošimas filmu festivālu kuratore, kino kritiķe un žurnāliste Nanako Tsukidate, kas ar starptautisku un multikulturālu kino mākslas kontekstu strādā gan savās publikācijās, gan veidojot Eiropas filmu programmas Japānā. Komandā šogad darbosies arī kino režisore, scenāriste, kritiķe un kuratore Faruša M’Silti, kas pašlaik pasniedz jaunajiem kino kuratoriem, paralēli izstrādājot savu pirmo pilnmetrāžas filmu pēc prestižajā kinoskolā “La Femis” (Fondation Européenne pour les Métiers de l'Image et du Son) pavadīta gada. Līga Požarska īsfilmu konkursu atlases komsijā piedalīsies trešo reizi – viņa ir kino publiciste un moderatore, kas piedalījusies priekšatlases procesā arī Glāzgovas Īsfilmu festivālā (Glasgow Short Film Festival). Atlases komisijas darbu pārraudzīs Leo Soesanto, kurš no 2009. līdz 2015. gadam ir bijis pilnmetrāžas filmu izvēles komisijā Kannu kinofestivāla Kritiķu nedēļas (Semaine de la Critique) programmai, kur no 2017. līdz 2021. gadam vadījis arī īsfilmu programmas atlases komisiju. Soesanto tāpat no 2016. līdz 2020. gadam strādājs par filmu kuratoru arī par autorkino meku dēvētajā Roterdamas kino festivālā (IFFR). Pieteikšanās RIGA IFF Starptautiskajam īsfilmu konkursam ir atvērta līdz 31. maija plkst. 23.59, savukārt nacionālajam konkursam darbus var iesniegt līdz 30. jūnija plkst. 23.59. Vairāk informācijas: enter.rigaiff.lv. Rīgas Starptautiskais kino festivāls, kas notiks no 13. līdz 23. oktobrim, šogad norisināsies 9. reizi, sešos festivāla konkursos meklējot spilgtus un inovatīvus kino rokrakstus no visas pasaules.
RIGA IFF aicina pieteikties mācību praksei
Rīgas Starptautiskais kino festivāls (RIGA IFF) izziņo pieteikšanos mācību praksei dažādās 2022. gada festivāla darbības sfērās – RIGA IFF komunikācijas departamenta darbā, viesu un auditorijas servisa darbā, kā arī asistējot festivāla programmas kuratoru darbā. RIGA IFF šogad norisināsies no 13. līdz 23. oktobrim, taču darbs pie tā organizēšanas ir jau sācies. Prakses ietvaros gan ar kultūru saistīto novirzienu studentiem, gan citās nozarēs studējošajiem piedāvājam iegūt daudzpusīgas zināšanas un starpdisciplināru pieredzi vairāku mēnešu garumā. Plašāks izklāsts – prakse.rigaiff.lv. Mācību praksē iespējams iesaistīties dažādos periodos, no maija līdz oktobrim, ar iespēju lielāko prakses uzdevumu daļu veikt attālināti. Augstskolu studentiem šī ir iespēja ielūkoties starptautiska kino kultūras notikuma veidošanā, vairāku mēnešu garumā nostiprinot savas kompetences un iegūstot jaunas prasmes augsti profesionālā vidē. Iepazīt ar zīmola komunikāciju saistītos procesus iespējams komunikācijas departamentā, kas nodrošina RIGA IFF organizēto norišu publisko komunikāciju un mārketingu, kā arī uztur un attīsta RIGA IFF tēlu. Praktikantiem piedāvājam iesaistīties satura izstrādē festivāla tīmekļa vietnei, medijiem un soctīkliem, kā arī kopā ar festivāla komandu veidot video materiālus. Šai pozīcijai īpaši noderīga būs spēja koordinēt informācijas nodošanu starp dažādiem festivāla departamentiem un sadarbības partneriem. Iespējams nākt talkā arī programmas kuratoru darbam – gan piedalīties Extended Realities – paplašinātās realitātes – norišu veidošanā, iepazīstot auditorijas piesaisti un saziņu ar speciālistiem, gan piedalīties aktīvā festivāla filmu programmas sagatavošanas darbā. Festivāla norisē liela loma ir klātienes un tiešsaistes viesu – žūrijas, režisoru un producentu – koordinēšanai viesu departamentā. Šī prakse ietver saziņas nodrošināšanu organizējot to dalību, ceļošanu un izmitināšanu, kā arī personīgo festivāla grafiku sastādīšanu un uzraudzīšanu. Iepazīties ar "hibrīdfestivāla" infrastruktūras sagatavošanas darbiem gan fiziskajā, gan digitālajā vidē piedāvā prakse RIGA IFF Auditorijas servisā – šajā darbā praktikantam būs iespēja strādāt ar datu un atsauksmju analīzi, kā arī infrastruktūras sagatavošanas darbiem, kas festivāla apmeklētājiem nodrošina nevainojamu liela mēroga kultūras pasākuma pieredzi. Pieteikšanās praksei festivālā ir atvērta līdz 17. maija plkst 23.59. Pieteikumi tiks izskatīti un uz tiem atbildēts līdz 31. maijam. Ar izvēlētajiem kandidātiem tiks organizēta prakses vadītāja intervija. Vairāk informācijas par RIGA IFF departamentu prakses periodiem, pretendentu vēlamajām iemaņām un mācību prakses laikā attīstāmajām kompetencēm – festivāla vietnē prakse.rigaiff.lv.
RIGA IFF uzsāk tiešsaistes filmu labdarības akciju – visi ienākumi tiks ziedoti Ukrainas bērnu atbalstam
Rīgas Starptautiskais kino festivāls (RIGA IFF) no 14. aprīļa līdz mēneša beigām skatītājiem visā Latvijā piedāvā tiešsaistē skatīties divus Ukrainas autoru veidotus kinodarbus ar mērķi sniegt atbalstu bērniem, kas cietuši no Krievijas militārās agresijas Ukrainā. Visi RIGA IFF ienākumi no filmu izrādīšanastiks ziedoti ukraiņu labdarības projektam “Голоси дітей” (Bērnu balsis). Skatītājiem tiek piedāvāti divi spilgti laikmetīgā Ukrainas kino notikumi – Berlīnes kinofestivālā ar “Generation 14plus” balvu novērtētā Katerinas Gornostajas jauniešu drāma “Augstāk par zemi”, kā arī Venēcijas kinofestivālā “Horizons” godalgu saņēmusī Valentīna Vasjanoviča postapokaliptiskā distopija “Atlantīda”. Abas filmas būs pieejamas straumēšanai jebkurā skatītājam ērtā laikā festivāla tiešsaistes platformā: online.rigaiff.lv. “Augstāk par zemi” sniedz ieskatu pēc-Maidana Ukrainas jauniešu ikdienā ar augstu reālisma pakāpi, pateicoties labi trenētiem neprofesionāliem aktieriem un skrupulozam režijas darbam. Stāsts par kijivieti Mašu, kas ir izlēmusi starp slepenām ballītēm un starpbrīžu splīnu spert pirmo soli savas simpātijas virzienā – elektrizēts pusaudzības attainojums, kas rotaļīgi balansē uz daudzu nopietnu tēmu robežas. “Atlantīda”, Ukrainas pieteikums 2021. gada Amerikas Kinoakadēmijas (Oskara) balvai seko Sergejam – kara veterānam ar posttraumatiskā stresa sindromu, kurš mēģina atrast savu vietu 2025. gada Austrumukrainā, kas pēc kara ar Krieviju ir pārvērtusies par dubļu un izmisuma pilnu lauku. Par cerības staru veterāna dzīvē kalpo Katja – aktīviste, kas nodarbojas ar karā kritušo atpazīšanu. 2019. gadā izdotā filma ar sāpīgu precizitāti iztēlojas fizisku un emocionālu realitāti, kas seko karadarbībai, kas, kā redzam, nav tikai fantāzijas auglis. Labdarības organizācija “Голоси дітей” izvēlēta sadarbībā ar filmu autoriem – tā kopš 2015. gada sniedz psiholoģisko un psihosociālo atbalstu Ukrainas bērniem; karadarbības laikā šī organizācija palīdz ukraiņu ģimenēm ekavuēties un sniedz pirmo psiholoģisko palīdzību karadarbības skartajiem. RIGA IFF ziedos 100% no labdarības filmu akcijā gūtajiem ienākumiem. Akcija norisināsies no 14. līdz 30. aprīlim.
RIGA IFF IELŪDZ: “Oskara” laureāta Hamaguči īsstāsti par mīlestības neprognozējamajiem ceļiem “Fortūnas un fantāzijas rats” seansā 21. aprīlī
Kā pastāstīt par mīlestību cēloņsakarībās, ja to ietekmē tik daudzi smalkāki spēki? 2022. gada "Oskara" balvas par labāko ārzemju filmu ieguvēja ("Drive My Car") Rjusukes Hamaguči filma "Fortūnas un fantāzijas rats", kas pagājušogad ieguva Berlīnes kinofestivālā žūrijas balvu, piedāvā mūsdienīgu mīlas sižetu izlasi – trijos stāstos satiekas gan modernās Japānas portrets, gan savstarpējas tuvības moku pārlaicīgums. Šis seanss “Kino Citadele” 21. aprīlī noslēgs “RIGA IFF IELŪDZ.” pasākumu sēriju. Pirms seansa – festivāla pārstāvja ievadstāstījums un kino cienītāju kompānija. Jauna modele taksometra brauciena laikā saprot, ka draudzenes simpātija, iepriekšēju attiecību ievainots vīrietis, ir viņai tuvu pazīstams. Kursabiedru nepieņemta psiholoģijas studente piekrīt lūgumam pavedināt sava mīļākā bijušo profesoru. Pasaulē, kuru izmainījis datorvīruss, kas publiskojis visu digitālās sarakstes, IT profesionāle pēc 20 gadu pārtraukuma meklē meiteni, kuru mīlējusi visu dzīvi. Filmas nosaukums oriģinālvalodā, “Guzen to sozo”, varētu tikt tieši tulkots kā “sakritība un iztēle” – rūpīgais kino portretists Rjusuke Hamaguči par savas filmas varonēm ir izvēlējies trīs sievietes, kuru dažādās mīlas dzīves vienlīdz spēcīgi vada gan apzinātas vēlmes, gan veiksmes mūžam mainīgās vēsmas. Filmā, kuru pamatoti dēvē par “mūsdienu Japānas mīlestības triptihu”, ir jūtama vēlme pastāstīt par neaprakstāmām izjūtām, izmantojot tieši tos kino valodas paņēmienus, kas skatītājam uz mirkli spēj piedāvāt uzvilkt “rozā brilles”. Lai arī katru stāstu ievada nodaļas nosaukums, tā morāle un secinājumi paliek katra rokās – galu galā, par mīlestību pastāstīt vienkārši nav iespējams. “RIGA IFF IELŪDZ.” pirmajā sezonā skatītājiem kopsummā tika piedāvāts apmeklēt piecu pasaules kinofestivālos augsti novērtētu filmu izlasi īpašos seansos pirms darbu nonākšanas kinoteātros visā Latvijā; RIGA IFF Kolekcijas filmas joprojām ir pieejamas kino repertuāros. Šis pasākumu cikls ieskandina nākamo Rīgas Starptautisko kino festivālu, kas šogad norisināsies no 13. līdz 23. oktobrim. https://youtu.be/tQ8pstwpe_w