Devītais Rīgas Starptautiskais kino festivāls, kas šogad norisināsies no 13. līdz 23. oktobrim, sadarbībā ar Kijivas kritiķu nedēļu (Kyiv Critics’ Week) skatītājiem piedāvās vērst skatu uz Ukrainas kultūru un tās procesiem ar filmu un pasākumu programmu FOCUS ON UKRAINE. Programmas ietvarā festivālā viesosies vairāki Ukrainas filmu nozares pārstāvji, norisināsies divas diskusijas un būs iespēja klātienē apmeklēt četru filmu seansus.
Viens no sadaļas gaidītākajiem darbiem ir Maksima Nakonečnija “Tauriņa redze” – šī gada Kannu kinofestivālā pirmizrādīts stāsts par okupantu gūstā nonākušu Ukrainas gaisa izlūkošanas eksperti, kas pēc spīdzināšanas un seksuālas vardarbības atgriežas pasaulē, kas viņu glorificē un demonizē, apgrūtinot tuvošanos iekšējai un ārējai kopībai. Seansā piedalīsies filmas galvenās varones lomas atveidotāja Rita Burkovska.
Šajā programmā tāpat gaidāms Maidana laika disidenta Oļega Sencova jaunākais darbs “Degunradzis”, kas seko jauna vīrieša ceļam deviņdesmito gadu Ukrainas kriminālajās aprindās, ar lodēm bārstītam ceļam pazemes pasaules zenītā un neizbēgamajam kritienam, un centieniem tapt pestītam.
Vēl viena Kannu kinofestivāla konkursante, Dmitro Suholitkija-Sobčuka filma “Pamfirs” gan izvēlas cita veida valodu, lai runātu par Ukrainā notiekošo – etnogrāfiski uzlādētā un kriminālkomēdijas žanrā ieturētā filma jauc mitoloģiju, spilgtu vizuālu valodu un simbolismu aizraujošā ekrāna piedzīvojumā.
Savukārt dubultseansā ARCHITECT’S CUT iekļautā Oleksija Radinska filma “Bezgalība saskaņā ar Florianu” izgaismo kāda modernisma laika arhitekta cīņu ar kapitālisma milzi, lai nepazaudētu savu meistardarbu un ikonisku pilsētas ainavas sastāvdaļu – Kijivas “lidojošo šķīvīti” jeb krāsu un mūzikas saspēlei veltītu koncertzāli.
Pirms vairāku filmu seansiem gaidāmi Kijivas Kritiķu nedēļas veidotāju – Darjas Badioras un Serhija Ksaverova – ievadi.
Tāpat festivāla laikā gaidāma paneļdiskusija “Kā dekolonizēt medijus: kritiska kultūras žurnālistika Austrumeiropā”, kas pievērsīsies Austrumeiropas tēlam Rietumu mediju acīs un paša reģiona kultūras veidotāju darbos, savukārt sarunā “Rietumnieciskošana un Austrumeiropas kino” tiks iztirzāts priekšstats par Eiropas austrumiem kā perifēriju un izvērtēta “maigās varas” izmantošana kulturālās kolonizācijas procesos.
Festivāls top ar Valsts Kultūrkapitāla fonda, Rīgas Domes, Nacionālā Kino centra un Eiropas Savienības programmas “Radošā Eiropa MEDIA” atbalstu.
Vairāk informācijas:
RIGA IFF Komunikācijas departaments
press@rigaiff.lv
The 9th Riga International Film Festival (RIGA IFF), which this year will take place on 13 – 23 October, will offer audiences a look at Ukrainian culture and its processes with the FOCUS ON UKRAINE programme. The programme will include several guest speakers from the Ukrainian film industry, two panel discussions, four film screenings, and has been organised in collaboration with Kyiv Critics’ Week.
One of the most anticipated works in the section is Maksym Nakonechnyi’s Butterfly Vision, which premiered at this year’s Cannes Film Festival. The film is about a Ukrainian aerial reconnaissance specialist who, after being tortured and sexually abused in captivity, returns to a world that both glorifies and demonises her, hindering her from building internal and external intimacy. Rita Burkovska, who plays the protagonist, will attend the screening.
Rhino is the latest work by Maidan-era dissident Oleh Sentsov. The film follows a young man’s bullet-ridden journey into the criminal underbelly of 1990s Ukraine, his inevitable fall, and his quest for redemption.
Another Cannes Film Festival contender, Dmytro Sukholytkyy-Sobchuk’s Pamfir, chooses a different approach to current events in Ukraine: with an ethnographic charge and in the style of a crime comedy, the film mixes mythology, vivid cinematic language, and symbolism resulting in a thrilling screen experience.
The final film in the programme is Oleksiy Radynski’s Infinity According to Florian, which is part of a double bill in the ARCHITECT’S CUT section. The film highlights a modernist architect’s struggle against the giant of capitalism to keep his masterpiece, the Flying Saucer, from being lost. The building is a concert hall dedicated to the interplay of colour and music that has become iconic part of the cityscape.
Several screenings will be preceded by introductions by the organisers of Kyiv Critics’ Week, Daria Badior and Serhiy Ksaverov.
The festival will also feature a panel discussion on “How To Decolonise the Media: Critical Cultural Journalism in Eastern Europe”, which focuses on the image of Eastern Europe in the eyes of the Western media and in the work of the region’s own cultural workers and creatives, while “Westernisation and Eastern European Cinema” will explore the perception of Eastern Europe as peripheral and examine the use of “soft power” in cultural colonisation processes.
RIGA IFF receives support from the State Culture Capital Foundation, the Riga City Council, the National Film Centre, and Creative Europe MEDIA.
For more information:
RIGA IFF Communication Department
press@rigaiff.lv
Kaut kas nogāja greizi, lūdzam mēģināt vēlreiz! Ja šķiet, ka esat iestidzis, nekavējieties rakstīt uz vestkopas@rigaiff.lv.