Šogad 80. dzimšanas dienu sagaida dzīvais klasiķis Rojs Andersons. Zviedru režisora darbiem RIGA IFF pirmajā pastāvēšanas desmitgadē ir īpaša vieta – tieši tādēļ festivāls jubilejas gadā piedāvā neordināri atskatīties uz autora rokraksta formēšanos un svarīgākajām radošās biogrāfijas pieturzīmēm.
Andersona filmogrāfija aptver sešas īsfilmas un sešas pilnmetrāžas darbus – to tik tiešām fiziski iespējams noskatīties vienā diennaktī. Pietverot klāt vairāk nekā 400 reklāmas videoklipus, top acīmredzams, ka Andersona izkoptā, majestātiski kariķētā filmu stilistika no viņa sausā humora reklāmainiņām un komercdarbiem diži neatšķiras. Kā viņš pats nosaka, šos epizodiskos darbus, izkārtojot uz vienas ass, var skatīt kā nebeidzamu filmu.
Šajā izlasē iekļauti nesavienojami darbi – lirisko ķezu reklāmklipi un divas īsfilmas ar skaudru, pat melanholisku skatienu uz sabiedrību –, kuriem lemts izkārtoties secībā no šūpuļa līdz nāvei un dzīvei, kas seko pēcāk. Tas ir civilizācijas ceļš, kurā saplīst stikls, tiek iebuktēta mašīna, mirst AIDS slimnieki, pacienti maksā ar pēdējo kreklu un vīrietis nespēj izprast, kāpēc viņš ir tik… parasts.
Kuratora ceļavārdi: Roja Andersona režijas stilam nav līdzīgu – vienalga, vai tā ir īsā vai garā forma, no reklāmām līdz īsfilmām un pilnmetrāžām. Viņa darbus caurvij vienots kreativitātes pavediens, izcils vides faktūras izmantojums, redzīga acs un empātija pret ikdienišķo.