Rotko muzejā noritēs RIGA IFF retrospekcijas centrālajam fokusam – režisoram Janam Švankmajeram – veltīta izstāde | RIGA IFF
RIGA IFF 2024
Biļetes & abonementi
Latviski / In English
Loading...
Loading...
Ziņas 2024

Rotko muzejā noritēs RIGA IFF retrospekcijas centrālajam fokusam – režisoram Janam Švankmajeram – veltīta izstāde

Piektdienā, 13. septembrī, ievadot Rotko muzeja rudens sezonu, skatītājiem tiks atklāta viena no spožākajām sirreālisma izstādēm šogad – Baltijā vienīgā “Disegno Interno: Padodies savām apmātībām” ekspozīcija, kas veltīta leģendārajam čehu kinorežisoram Janam Švankmajeram un māksliniecei Evai Švankmajerovai. Godinot režisora 90.gadu jubileju un apritot 100 gadiem, kopš mākslā ienācis sirreālisms, Rotko muzejā būs apskatāmi Jana Švankmajera un viņa sievas oriģināldarbi. Janam Švankmajeram veltītā izstāde Rotko muzejā būs atvērta līdz 2025. gada 16. februārim. 

Izstādē Rotko muzejā daudzveidīgā programmā tiks apskatītas dažādas tēmas, kuras gadu gaitā, atspoguļojot savu unikālo iztēli, ir pētījis Švankmajers. Izstāde “Disegno Interno: Padodies savām apmātībām” tiks atklāta īpašā datumā – 13. septembrī jeb Melnajā piektdienā, kas daudziem saistās ar bailēm. Zīmīgi, bet arī Jana Švankmajera daiļrade ir veidota uz baiļu robežas – viena no izstādes centrālajām tēmām būs ļaušanās apmātībai, sireālisma manierē pārbaudot uz ko spējīga ir mūsu psihe, pilnībā neierobežojot savu apziņu.

“Padodies savām apmātībām. Tā vai citādi nekā labāka tev nav. Apmātības ir bērnības relikvijas. Un tieši bērnības dzīlēs ir atrodami vislielākie dārgumi,”

savu redzējumu atklāj režisors Jans Švankmajers.

No sirreālisma kino līdz mākslas objektiem

Par izstādes atklāšanu Rotko muzejā stāsta tās kurators Aivars Baranovskis:

“Šobrīd, kad visā pasaulē svin sirreālismu un atskatās tajā, kas paveikts šajā mākslas virzienā, tam pievienojas arī Rotko muzejs. Mums ir unikāla iespēja šo nozīmīgo notikumu atzīmēt, godinot vienu no izcilākajiem sirreālisma mākslas pārstāvjiem Janu Švankmajeru, muzeja telpas piepildot ar vēl neredzētiem objektiem gan to formās, gan vēstījumos.”

Baranovskis piebilst, ka līdz šim Švankmajera darbi izstādīti vērtīgākajās Eiropas mākslas galerijās. Rotko muzejā izstādē “Disegno Interno: Padodies savām apmātībām” tiks aptvertas visas radošās jomas, kurās dzīves laikā darbojušies Jans un Eva Švankmajeri, neaprobežojoties ar vienu konkrētu mediju. Izstādē tiks iekļauti grafikas darbi, kolāžas, keramika, instalācijas, brīvās rokas zīmējumi, teksti, objektu māksla un kino. 

Jans Švankmajers vienmēr stingri izvairījies dēvēt sevi par mākslinieku, jo sirreālisms viņa izpratnē nav māksla, bet gan ļaušanās prāta atvērtībai. Tomēr viņš ir viens no visu laiku nozīmīgākajiem sirreālisma kino režisoriem, kura filmas būs skatāmas arī Rotko muzejā. Par Jana Švankmajera devumu kino industrijā stāsta Nacionālā kino centra vadītāja, Mākslas zinātņu doktore Dita Rietuma:

“Mūsdienās sirreālisma tradīcijas nekur nav izzudušas – tās kino iezīmējas kā provokatīvu, šķietami neloģisku parādību apvienojums, konfrontācija, provokācijas efekts, laiktelpas robežu nojaukšana. Jans Švankmaijers ir ne tikai sirreālisma klasiķis un unikālu filmu autors, bet arī dzīvs apliecinājums mākslinieka radošai neatkarībai. Sirreālisma kontekstā viņa darbība ir īpaši būtiska, jo valsts, kurā aizsākās mākslinieka radošais mūžs – Čehoslovākija – atradās Padomju savienības politiskās ietekmes zonā. Arī Čehoslovākijā vara regulēja un reglamentēja savu mākslinieku radošo izteiksmi, mēģinot to iegrožot, tā dēvētā, sociālistiskā reālisma rāmjos. Švankmajera domāšana un mākslinieciskā izteiksme nav ietilpināma rāmjos, viņa filmas sakņojas sirreālisma tradīcijā – šim modernisma virziena pārstāvjiem raksturīgajā nepieradinātībā, provokatīvismā, ekstravagancē un absolūtā iekšējā brīvībā.”

Izstādē tiks eksponēti arī rekvizīti no Švankmajera filmu animācijām, piemēram, Mr. Trusis no filmas “Alise”, krucifikss no filmas ”Vājprāts” (Lunacy, 2005) un aina no īsfilmas “Svārsts, bedre un cerība” (The Pendulum, the Pit and Hope, 1983), kā arī simtiem citu darbu, kas veido unikālo Jana un Evas Švankmajeru pasauli.

Ziņas