12. oktobrī ar reģiona kino ainavā bravūrīgās kungfu komēdijas “Neredzamā cīņa” Baltijas pirmizrādi sāksies ne tikai Rīgas Starptautiskā kino festivāla (RIGA IFF) desmitgades svinības, bet arī viena no festivāla centrālajām skatēm – RIGA IFF Pilnmetrāžas filmu konkurss. Festivāla jubilejas sezonā par galveno balvu un naudas balvu 4000 EUR vērtībā sacentīsies astoņas Baltijas jūras reģiona un Ziemeļvalstu filmas.
Arī šogad festivāla pilnmetrāžas konkursā iekļautas Latvijas kino veidotāju darinātu kinodarbu pirmās satikšanās ar vietējiem skatītājiem. Festivāla atklāšanas filma ir Igaunijas, Latvijas, Grieķijas un Somijas kopražojums – režisora Rainera Sarneta valdzinošais darbs “Neredzamā cīņa” (The Invisible Fight) –, kas, laužot stereotipus par igauņu tempermentu, rāda homo soveticus sašķelto esību. Pilnmetrāžas konkursa ietvaros festivālā gaidāma arī latviešu režisora Aika Karapetjana jaunākās filmas – psiholoģiskās attiecību drāmas “Bezkaunīgie” – pasaules pirmizrāde. Režisoram meditējot ap kauna jēdzienu tuvāko cilvēku lokā, šoreiz kā vispateicīgākā psihes anatomijas izpētes zona atklājas tieši ģimenes attiecību struktūra.
Arī somu režisores Tia Kouvo debijas pilnmetrāža “Ģimenes laiks” (Family Time) pavērsusi palielināmo stiklu ģimenes virzienā – nesaudzīga humora pilnais darbs piedāvā antropoloģisku, bet mīlestības pilnu un skatītājam labi izprotamu ģimenes attiecību mustura tuvplānu Ziemassvētku svinību kņadas fonā. Tikmēr dāņu laikmetīgā kino paraugs “Kopenhāgena nepastāv” (Copenhagen Does Not Exist), ko veidojis režisors Martins Skovbjergs, raksturojams kā jūtu, atmiņu un traumu detektīvs. Šajā divu mīlētāju pagātnes rēbusā režisors kopā ar radošo domubiedru Eskilu Fogtu (“Pasaulē sliktākais cilvēks” (2021) scenārija līdzautors) izmanto veiklus stāstniecības paradoksus – caur neuzticamā stāstnieka tēlu cilvēka sašķeltā atmiņa tiek detonēta kā mīnu lauks.
Berlīnes skolas spilgtākās pārstāves, režisores Angelas Šanelekas veidotā Sofokla lugas “Valdnieks Edips” dekonstrukcija filmā “Mūzika” (Music) šogad Berlinālē saņēmusi balvu “Sudraba lācis” par labāko scenāriju. Antipsiholoģiskā traģēdija, kuru caurstrāvo mitoloģijas postmodernitāte un trāpīgs mūzikas lietojums, pārraksta skatītājam zināmo pasauli un atgādina par sāpēm, ko viens otram spēj nodarīt vien paši tuvākie. Pilnmetrāžas konkursā par uzvarētājfilmas godu sacentīsies arī Latvijas auditorijai pazīstamās igauņu režisores Annas Hints dokumentālā filma “Melnās pirts māsība” (Smoke Sauna Sisterhood), kas saņēmusi dokumentālā kino režijas balvu Sandensā. Intīmais, kopību apdziedošais darbs dokumentē vairāku dienvidigauņu sieviešu atklātās sarunas pirtī, atainojot to kā likteņu dziedniecības vietu.
Tāpat konkursa ietvaros uz RIGA IFF ekrāna tiks izrādīts Amerikas Kinoakadēmijas balvai “Oskars” nominētās filmas “Mīlošais Vinsents” (2017) veidotāju Dorotas Kobielas Velšmanes un Hjū Velšmana jaunākais eļļas gleznu animācijas projekts “Lauku ļaudis” (The Peasants). Rodot radniecīgas motīvu brāzmas ar latviešu Blaumaņa un Virzas darbiem, tā ir pārlaicīga, gleznieciska teiksma par cilvēka postošo un dziedējošo iedabu laika, dabas un uzskatu griežos, kuras pamatā – 1924. gadā Nobela prēmiju saņēmušā literāta Vladislava Reimonta romāns.
Savukārt Ivana Ostrohovska un Pavola Pekarčika jaunākā filma “Fotofobija” (Photophobia) tapusi, filmēšanas komandai pavadot vairākus mēnešus Harkivas metro stacijā – tās dzelteno lampu starojums simtiem cilvēku kļuvis par dienas gaismu. Dokumentālā hibrīdfilma seko 12 gadus vecā Ņikitas ģimenes sirreālajai ikdienai metro vagonā, atklājot ilgas pēc vienkāršas, mierīgas bērnības ikdienas, neziņu par nākotni un centienus “neredzēt”, lai “dzīvotu tālāk”. Filma drosmīgi, iejūtīgi meklē atbildi uz jautājumu: ja nu karš atņem mūsu iespēju redzēt pasauli kā bērniem?
Festivāla pilnmetrāžas filmu konkursa filmu seansi, kas apskatāmi festivāla mājaslapas sadaļā “Kalendārs”, tiks izrādīti visa festivāla garumā; laureātfilma tiks publiski izziņota festivāla pēdējā sestdienā, kad apbalvošanas ceremonijā tiks atklāti visu četru RIGA IFF konkursu uzvarētāji. Biļetes uz pilnmetrāžas filmu konkursa filmu seansiem var iegādāties festivāla mājaslapā rigaiff.lv un “Biļešu serviss” tirdzniecības vietās. Biļetes uz visiem festivāla seansiem iespējams iegādāties no 14. septembra.
Atzīmējot festivāla desmitgadi, no 12. līdz 22. oktobrim RIGA IFF skatītājiem piedāvās teju 100 starptautiski atzītus, izmeklētus pilnmetrāžas un īsmetrāžas kino darbus, kas izgaismo aktuālās kino tendences un būtiskākos laikmetīgā kino autorus. Profesionālu vietējo un ārvalstu kuratoru komandas veidotā programma tiks izrādīta 11 dienu garumā kinoteātros “Splendid Palace” un “Forum Cinemas” Rīgā un daļa programmas filmu būs skatāma arī tiešsaistē visā Latvijā. Paralēli noritēs arī pasākumu programma nozares profesionāļiem, kā arī publisku pasākumu kopums plašākai sabiedrībai.
RIGA IFF galvenais partneris – mediju un tehnoloģiju uzņēmums “Tet”. Festivāls top ar Valsts kultūrkapitāla fonda, ES programmas “Radošā Eiropa – MEDIA”, Rīgas domes un Nacionālā kino centra atbalstu.
On 12 October, the Baltic premiere of the carefree kung fu comedy Invisible Fight will launch not only the tenth anniversary celebrations of the Riga International Film Festival (RIGA IFF), but also one of the festival’s central events – the RIGA IFF Feature Film Competition. In the festival’s anniversary edition, eight films from the Baltic Sea region and the Nordic countries will compete for the festival’s main award and a cash prize of EUR 4,000.
The festival’s Feature Film Competition includes films made by Latvian filmmakers that will be screening for a local audience for the first time. The opening film is a co-production between Estonia, Latvia, Greece and Finland – Rainer Sarnet’s captivating film The Invisible Fight, which shatters all stereotypes about the Estonian temperament and shows the fractured nature of Homo sovieticus. Another film screening in competition is the world premiere of Latvian director Aik Karapetian’s latest film, the psychological relationship drama The Brazen. As the director meditates on the idea of shame in the circle of people closest to him, the structure of family relationships is revealed to be the most fruitful arena for exploring the anatomy of the psyche.
Finnish director Tia Kouvo’s debut feature Family Time has also put the family under a microscope. Her film is relentlessly funny and offers an anthropological but loving close-up of family relationship patterns against the backdrop of the hustle and bustle of Christmas celebrations, something the viewer is sure to be able to relate to. Meanwhile, the contemporary Danish film Copenhagen Does Not Exist, directed by Martin Skovbjerg, can best be described as a detective story of feelings, memories, and traumas. In exploring two lovers’ pasts, the director, together with his creative collaborator Eskil Vogt (co-screenwriter of The Worst Person in the World, 2021), uses clever paradoxes to tell the story: through an unreliable narrator, a man’s fractured memory is detonated like a minefield.
Director Angela Schanelec, the most prominent member of the Berlin School, deconstructs Sophocles’ play Oedipus Rex in her film Music which won her the Silver Bear for Best Screenplay at this year’s Berlinale. This anti-psychological tragedy, imbued with postmodern mythology and an affecting use of music, rewrites the world as we know it and reminds us of the pain that only those closest to us can inflict. The documentary Smoke Sauna Sisterhood, by Estonian filmmaker Anna Hints, who is well-known to Latvian audiences and won the Documentary Directing Award in Sundance this year, will also be competing in the RIGA IFF Feature Film Competition. This intimate, restorative film about community documents the open conversations of several southern Estonian women in a sauna, depicting it as a place for healing and community.
Another film in competition at RIGA IFF is The Peasants, the latest oil painting animation project by Dorota Kobiela Welchman and Hugh Welchman, the creators of the Academy Award-nominated Loving Vincent (2017). Drawing on the 1924 novel by Nobel Prize-winning writer Władysław Reymont, it is a timeless, painterly tale of man’s destructive and healing nature in the vicissitudes of time, nature and beliefs, evoking similar motifs to the Latvian writers Blaumanis and Virza.
Ivan Ostrohovsky and Pavol Pekarchik’s latest film, Photophobia, was shot over several months in a metro station in Kharkiv, where the yellow glow of lamps replaces daylight for hundreds of people. The hybrid documentary follows the surreal daily life of 12-year-old Nikita’s family in a subway car, revealing a longing for the simple, peaceful routine of childhood, uncertainty about the future, and their efforts “not to see” in order to keep living. The film bravely and empathetically seeks to answer the question: what if war takes away our ability to see the world as children?
Screenings of films in the RIGA IFF Feature Film Competition can be found in the “Calendar” section of the festival’s website. These films will be screened throughout the festival and the winning film will be publicly announced on the last Saturday of the festival at the Award Ceremony together with the winners of all four RIGA IFF competitions. Tickets for the films in the Feature Film Competition can be purchased on the festival’s website rigaiff.lv and at Biļešu serviss box offices. Tickets for all festival screenings are available from 14 September.
Celebrating its tenth anniversary, RIGA IFF will present a selection of more than 100 internationally acclaimed feature and short films highlighting current trends in cinema and key contemporary filmmakers. Created by a team of professional local and international curators, the programme will be screened over 11 days in the cinemas Splendid Palace and Forum Cinemas in Riga. A selection of the films will also be available online throughout Latvia. A programme of events for industry professionals and public events for the general public will also take place in parallel to the screenings.
RIGA IFF’s main partner is the media and technology company Tet. The festival is supported by the State Culture Capital Foundation, the EU programme Creative Europe MEDIA, Riga City Council, and the National Film Centre.
Kaut kas nogāja greizi, lūdzam mēģināt vēlreiz! Ja šķiet, ka esat iestidzis, nekavējieties rakstīt uz vestkopas@rigaiff.lv.