No 18. jūlija skatītāji var iegādāties pirmās biļetes uz šī gada Rīgas Starptautiskā kino festivāla (RIGA IFF, 17.-27. oktobris) seansiem – tiek uzsākta čehu animācijas režisora un mākslinieka Jana Švankmajera daiļradei veltītās restrospekcijas sadaļas IN KINO VERITAS seansu tirdzniecība. Ar to festivāls rosina svinēt ne vien autora 90. dzimšanas dienu, bet arī atzīmēt sirreālisma kustības simtgadi un pārskatīt mākslas virziena nozīmi aukstā kara laikā. Švankmajera retrospekcijas seansi RIGA IFF ietvaros notiks divās nedēļas nogalēs – 19.–20. un 26.–27. oktobrī – festivāla mājās k/t “Splendid Palace”. Savukārt dokumentālā filma par režisora dzīvi un daiļradi tiks izrādīta arī tiešsaistē visā Latvijas teritorijā.
Prāgā dzimušais autors jau 60 gadus vedis skatītāju melna humora un sirreālu metaforu buduāros un pasaku sižetu un absurda biezokņos, veidojot unikālu pretstāvi dažādām varām (viņš pieredzējis sešus politiskos režīmus) un konvencijām. Švankmajers strādājis neskaitāmos medijos un metrāžās, kļūstot atpazīstamam tieši savu grezno stāvkadru, jauktās tehnikas un māla animācijas dēļ, kuros iepūsta sirreālisma, psihoanalīzes un Eiropas pēckara modernisma dvaša. RIGA IFF izrādīs autora zināmākos un arī nepelnīti nenovērtētos pilnmetrāžas un īsmetrāžas darbus, kuri iepriekš Latvijā nav izrādīti – to vidū ir viņa agrīnie eksperimenti 60. gados, gotiska versija par Alisi Brīnumzemē, meditācijas par fetišiem, kuņģa tiesu, politiku un mākslas nozīmi kā sabiedrībā, tā arī individuāli.
“Švankmajers, līdzīgi kā Luiss Bunjuels ar “Andalūzijas suņa” (An Andalusian Dog, 1929) bārdas nazi, provokatīvi pāršķērda realitātes apvalku. Viņa filmas, kuras radušās Austrumeiropas un Čehijas politiskajā un vēsturiskajā augsnē, piedāvāja sapņojumus, murgus, pasaciņas un šaržus un veidoja neērtu, grūti definējamu pretstāvi konjunktūrai. Šobrīd, tīmekļa anonīmajā attēlu plūsmā, retais apzinās, ka redzētās objektu, māla vai jaukto tehniku animācijas ainiņas radījis tieši Švankmajers – tamdēļ festivāls izaicina skatītāju atvērt kino vēstures lielāko kontinentu, proti, zemapziņu, un padarīt savu pieredzi personīgu,”
stāsta IN KINO VERITAS kuratore Dārta Ceriņa.
RIGA IFF retrospekcijā izrādīs, iespējams, zināmāko Švankmajera pilnmetrāžu – par veiksmīgāko Alises tēla interpretāciju uzskatīto spēlfilmu “Alise” (Alice, 1987) –, kuras pamatā ir literāta Lūisa Kerola radītie Brīnumzemes tēli un pasaule. Pats režisors uzskatījis šo grāmatu par labāko cilvēces radīto literāro darbu. Tāpat festivālā būs iespēja redzēt skatītājus kairinošo pilnmetrāžu “Baudas sazvērnieki” (Conspirators of Pleasure, 1996) – tā ievedīs Prāgas dekameroniskajos stāstiņos un sešu svešinieku absurda pielietajās dzīvēs. Ekrāna pasaka pieaugušajiem nekautri reflektē par ķermenisko un individuālo baudu, dziņām pēc apmierinājuma un mūsu nespēju komunicēt.
Vērienīgu Švankmajera radošās un personīgās dzīves odiseju gan klātienē, gan tiešsaistē skatītājiem piedāvās Adama Olhas un Jana Danhela veidotā dokumentālā filma “Atanors – alķīmiskā krāsns” (Athanor – The Alchemical Furnace, 2020), kas izvedīs cauri Austrumu bloka sirreālista filmogrāfijai, studijai “Atanors” un viņa fascinējošajam dzīves gājumam. Retrospekcijas sadaļa kulminēs ar Švankmajera veidoto īsfilmu seansu – deviņās īsmetrāžās atklāsies neparedzamas stila, tēmu un formu virāžas, bet to lokā būs tādi darbi kā “Dzīvoklis” (Flat, 1968), “Gaļas mīla” (Meat Love, 1989), “Staļinisma nāve Bohēmijā” (The Death of Stalinism in Bohemia, 1991), “Ēdiens” (Food, 1992) un citi.
Švankmajera retrospekcijas seansi gaidāmi abās festivāla nedēļas nogalēs. 19. oktobrī plkst. 16.00 tiks izrādīta pilnmetrāžas filma “Alise”, savukārt 20. oktobrī plkst. 16.00 noritēs dokumentālās filmas “Atanors – alķīmiskā krāsns” klātienes seanss un tiks uzsākta filmas izrādīšana tiešsaistē. 26. oktobrī plkst. 16.00 Švankmajera īsfilmu izlase ievedīs skatītājus čehu sirreālisma labirintos, bet 27. oktobrī plkst. 18.00 retrospekciju noslēgs pasaka pieaugušajiem “Baudas sazvērnieki”. Biļetes uz Švankmajera retrospekcijas seansiem no 18. jūlija ir iespējams ērti iegādāties RIGA IFF mājaslapā (rigaiff.lv) vai “Biļešu serviss” tirdzniecības vietās.
No 17. līdz 27. oktobrim vairāk nekā 100 seansos kino cienītāju maņām tiks piedāvāti drosmīgi un svaigi autoru skatījumi, kas rasti pasaules prestižāko kinofestivālu programmās, kā arī Latvijai radniecīgajā Baltijas jūras reģiona kinomākslā. Līdz pilnas festivāla programmas izziņošanai 17. septembrī RIGA IFF turpinās atklāt arī citus mākslinieciski augstvērtīgus šī gada programmas darbus – Roterdamas, Berlīnes, Kannu, Venēcijas un citos kino festivālos apbalvotās filmas, kā arī drosmīgus laikmetīgā kinematogrāfa apslēptos dārgumus. Jaunumiem sekot iespējams vietnē rigaiff.lv un festivāla sociālo mediju kontos, kā arī pierakstoties RIGA IFF vēstkopas saņemšanai.
RIGA IFF galvenais partneris – mediju un tehnoloģiju uzņēmums “Tet”. Festivāls top ar Valsts kultūrkapitāla fonda, ES programmas “Radošā Eiropa – MEDIA”, Rīgas domes un Nacionālā kino centra atbalstu.
On 18 July, the first tickets to this year’s Riga International Film Festival (RIGA IFF, 17–27 October) go on sale, granting access to the retrospective of Czech animation director and artist Jan Švankmajer, in the festival section IN KINO VERITAS. The festival will celebrate the 90th anniversary of the author along with the centenary of the Surrealist movement and examine its role during the Cold War. Švankmajer retrospective screenings will take place over two weekends,19–20 and 26–27 October,at the festival’s main venue, cinema Splendid Palace. A documentary film on the director’s life and work will be screened online throughout Latvia.
For 60 years, the Prague born author has led the viewers into boudoirs of dark humour and surreal metaphors and thickets of fairytale stories and absurd, creating a unique opposition to various powers (having lived through six political regimes) and conventions. Švankmajer has worked in countless media and lengths of film, gaining recognition with his sumptuous static frames and mixed-technique and clay animation imbued with a breath of Surrealism, psychoanalysis, and European post-war modernism. RIGA IFF will present his most acclaimed and also underrated feature and short films, previously not screened in Latvia –- among them his early experiments from the 1960s, a gothic version of Alice in Wonderland, meditations on fetishes, food, politics, and the role of art in public and personal life.
“Similar to Luis Buñuel’s razor in An Andalusian Dog (1929), Švankmajer provocatively split the confines of reality. His films, created in the political and historic soil of Eastern Europe and Czech Republic, offered up dreamscapes, nightmares, fairytales, and skits, and created an uneasy, hard to define opposition to the political regime. Currently, surrounded by the anonymous stream of online images, only the odd one among us knows that the scenes of objects, clay or mixed-technique animation are created by Švankmajer. This is why the festival invites the viewers to discover the largest continent of film history – the unconscious – and make the experience personal,”
tells IN KINO VERITAS curator Dārta Ceriņa.
The RIGA IFF retrospective will include Švankmajer’s possibly most known feature film, Alice (1987), regarded as the most astute interpretation of the heroine, based on the characters and universe of Lewis Carroll’s Wonderland. The director has deemed the book as the best literary work created by humankind. The festival will also screen the provocative feature film Conspirators of Pleasure (1996) – a journey into the Decameron-esque tales of Prague and the absurd-filled lives of six strangers. A screen fairytale for adults, it unabashedly reflects on the pleasures of the flesh and the individual, urge for satisfaction, and inability to communicate.
Both in person and online, an expansive odyssey of Švankmajer’s personal and creative life will be offered by Adam Olha and Jan Danhel’s documentary Athanor – The Alchemical Furnace (2020), a travelogue through the filmography of the Surrealist of the Eastern bloc, studio Athanor, and his fascinating biography. The culmination of the retrospective will be a screening of 9 Švankmajer’s short films, showcasing a rally of unpredictable styles, themes, and forms, among them such works as Flat (1968), Meat Love (1989), The Death of Stalinism in Bohemia (1991), Food (1992), and others.
Švankmajer’s retrospective will be screened over both festival weekends. Feature film Alice will be screened on 19 October at 16.00, Athanor – The Alchemical Furnace will be screened on 20 October at 16.00 in person and online. On 26 October at 16.00, the short film selection will take the viewers on a journey through the labyrinth of Czech Surrealism, but on 27 October at 18.00, the retrospective will conclude with the fairytale for adults, Conspirators of Pleasure. Tickets to Švankmajer’s retrospective go on sale on 18 July on RIGA IFF website, (rigaiff.lv) and at Biļešu Serviss box offices.
From 17 to 27 October, RIGA IFF will delight the senses of filmgoers with more than 100 screenings of bold and fresh filmmaker visions, selected from the world’s most prestigious film festival programmes, as well as from the kindred Baltic Sea region cinema. Until the full festival programme announcement on 17 September, RIGA IFF will continue to reveal other highly artistic works of this year’s programme – films awarded at Rotterdam, Berlin, Cannes, Venice, and other film festivals, as well as bold hidden gems of contemporary cinema. Follow festival updates on rigaiff.lv and festival social media accounts, as well as by subscribing to RIGA IFF newsletter.
RIGA IFF’s main partner is the media and technology company Tet. The festival is made possible with the support of the State Culture Capital Foundation, EU programme “Creative Europe – MEDIA”, Riga City Council, and the National Film Centre of Latvia.
Kaut kas nogāja greizi, lūdzam mēģināt vēlreiz! Ja šķiet, ka esat iestidzis, nekavējieties rakstīt uz vestkopas@rigaiff.lv.