70. gadi, Brazīlija. Kad līķi tiek atstāti suņiem degvielas uzpildes stacijās un Resifi pilsētas ļaudis dodas karnevālā, akadēmiķis Marsels piedzīvo dzīves saspringtākās dienas. Ilgojoties mierinājuma pēc sievas nāves, viņam negaidīti uz pēdām min režīma oportūnisti: policija, haizivs nokosta kāja un valdības līmeņa konspirācijā iesaistītie. Pa vidu visam ir viņa dēlēns, kapibaras, hrestomātiskā namīpašniece ar “Marlboro” basa balsi un vardarbīgi, bet ne pārāk izveicīgi rokaspuiši. Tas ir neticamāk par visu, ko mēs zinām – tomēr zināmā mērā viss piedzīvotais ir patiess.
“Kriminālās ekselences fonds” portugāļu mēlē ar elegantu politiska trillera un slapstika krustojumu. Brazīļu meistars Mendosa Filju – viņš arī kinokritiķis un kurators – ir viens no pēdējiem filmējošajiem sinefiliem, kurš rada vizuāli pārdrošas, konvencijas lauzošas un ar stila bravado apdvestas filmas. Nesen kā Kannu galvenajā konkursā triumfu ar divas godalgām – viena par labāko režiju, otra par aktierdarbu – piedzīvojušajā darbā liela nozīme ir Brazīlijas kolektīvajai atmiņai, arhīviem un paaudzēs cauraugušajai režīmu vardarbībai, kā arī Mendosas Filju iecienītajām “Rozā panteras” un “Žokļu” sāgām, ko uzkurbulē izmeklēts skaņu celiņš. Sazvērestības lamatās iekļuvušā Marsela lomā – brazīļu aktieris Vāgners Moura (seriāls “Narkobaroni” (2015–2016)) –, savukārt negaidītā lomā redzams pats Eiropas vampīru vampīrs Udo Kīrs.
Kuratora ceļavārdi: Mendosa Filju ir minams starp virtuozākajiem mūsdienu filmdariem. Viņa asais režijas nazis arī šoreiz, lai gan metot cilpu caur pagātni un ienirstot karnevāla mītiskajā dimensijā, stāsta par šodienu. Sev netipiskā maigumā viņš stāsta par atmiņu netveramo vērtību.